Deze site gebruikt cookies om informatie op te slaan op uw computer. Door het gebruik van onze site accepteert u de voorwaarden. Lees onze Cookie Verklaring.
Doorgaan

Columns archief


NEEM OF GEEF EEN ABONNEMENT OP LEVEN IN FRANKRIJK

En ontvang de nautische dekbedovertrekset t.w.v. € 89,95!



Le APK

Hoewel ook de Nederlandse overheid het schoner rijden indertijd nou niet bepaald stimuleerde, hebben wij altijd gekozen voor een auto met een lpg-installatie. Dus toen we naar Frankrijk verhuisden, ging de auto, mét gasinstallatie, uiteraard mee. Weliswaar was de dichtstbijzijnde plaats waar we GPL konden tanken een uur rijden, maar wanneer we dan meteen boodschappen voor een week deden, sloegen we twee vliegen in een klap en waren we uiteindelijk toch goedkoper uit dan wanneer we op benzine zouden rijden.
Helaas hadden we buiten de waard gerekend, of beter gezegd: buiten meerdere waarden. Om te beginnen wenste onze Nederlandse verzekeringsmaatschappij de dekking van de auto niet langer te continueren. We waren immers verhuisd. Naar Frankrijk nog wel. Weliswaar een EU-land, maar voor verzekeringsmaatschappijen houdt het gedachtegoed van de Europese Eenheid kennelijk op bij de Nederlandse grens. Onze Franse verzekeringsmaatschappij wilde onze auto niet verzekeren omdat er Nederlandse kentekenplaten op zaten. En toegegeven: dan loopt zo’n maatschappij natuurlijk een veel groter risico...
Dus zat er maar een ding op: de auto officieel importeren. Dat was een hele papierwinkel, ik zal u de details besparen. Nog veel vervelender was dat de auto opnieuw gekeurd moest worden. Op zich geen probleem, ware het niet, u raadt het al, dat ook de gasinstallatie de immer kritische blik van de Franse keurmeester diende te doorstaan. En dat lukte niet. Met de installatie als zodanig was weliswaar niets mis, maar het nummer ervan kwam niet op het lijstje van de keurmeester voor, dús deugde het niet. Ik kon hoog en laag springen, de man bleef onvermurwbaar. Op mijn voorstel de gasinstallatie dan gewoon apart te keuren en deze bij gebleken conformiteit aan de Franse veiligheidsnormen (die veel minder streng zijn dan de Nederlandse), alsnog toe te voegen aan zijn lijstje, volgde nog net geen hilarisch hoongelach, maar ik zag hem denken: echt weer iets voor een Nederlander om met zo’n eenvoudige oplossing te komen. Daar doen wij hier in Frankrijk niet aan. Het leek er dus op dat we de klos waren.
Vooral omdat ik dit hele gedoe eigenlijk te onnozel voor woorden vond, voelde ik er bitter weinig voor me zomaar gewonnen te geven en verzon ik een list. Met hulp van de buurman verwijderde ik de gastank en maakte vervolgens een afspraak bij een ander keuringsstation. Niets aan de hand; de man zag niet eens dat er een gasinstallatie in de auto zat en onze oude Renault werd probleemloos goedgekeurd. Gastank er weer in en voor de eerstkomende twee jaar zaten we op rozen. Helaas stond er wel op ons kentekenbewijs, de Carte Grise, dat de wagen enkel op benzine reed, dus was het zaak om niet aangehouden te worden door een slimme gendarme. Ook het krijgen van een ongeval diende zo veel mogelijk te worden vermeden.
Bij de herkeuring, twee jaar later, ontstond het eerste barstje in ons rijgeluk. Zelfde keuringsstation, maar een andere keurmeester, die met een sluwe blik in zijn ogen suggereerde dat het voor mij een koud kunstje zou zijn om de gastank er thuis weer snel in te zetten. Ik speelde de verontwaardigde onschuld. Hij vertrouwde het kennelijk maar half, want hij gebood mij om ook de vergasser te verwijderen. Hoop gedoe, maar goed, vergasser verwijderd, naar de herkeuring, goedgekeurd, alles weer gemonteerd en we konden opnieuw twee jaar verder.
Dit jaar ging het mis. Zelfde keuringsstation, maar weer een nieuwe keurmeester en die was bepaald geen liefhebber van amateurtoneel, want zonder al te veel omhaal van woorden gaf hij mij te kennen dat alles, maar dan ook alles wat maar enigszins met de gasinstallatie van doen had, uit de auto verwijderd moest worden. Slecht nieuws. Kostte nog een hoop geld ook. Zo rijden we nu weer duur.
Onlangs kregen we van een overheidsinstantie een brief waarin we werden gewezen op de voordelen van het rijden op gas en de overheidssubsidie op het installeren van een gasinstallatie. We moesten wel rekening houden met een wachttijd, want de installatie moest worden geïmporteerd. Uit Nederland...