Deze site gebruikt cookies om informatie op te slaan op uw computer. Door het gebruik van onze site accepteert u de voorwaarden. Lees onze Cookie Verklaring.
Doorgaan

Magazine archief


NEEM OF GEEF EEN ABONNEMENT OP LEVEN IN FRANKRIJK

En ontvang de nautische dekbedovertrekset t.w.v. € 89,95!



Bestel hier >>
Jaargang: 2015 Nummer: 4

Leven in Frankrijk, zomer 2015

DEZE EDITIE:
Tous a velo!
NICE, de muze van Matisse
Toeren door een vulkanisch landschap
Eilandhoppen in Bretagne

Tous a velo!

Parijzenaars hebben gemengde gevoelens over la petite reine. Enerzijds is de stad al meer dan een eeuw de finishplaats van de grootste wielerkoers ter wereld. Maar anderzijds durven weinig Parijzenaars naar hun werk te fietsen. Je zou maar bezweet op kantoor aankomen… Toen ik in 1999 in het gezelschap van mijn Hollandse fiets in Parijs kwam wonen, was ik een van de weinigen die wind en regen trotseerden in de straten van de stad. Fransen verklaarden me voor gek. Levensgevaarlijk vonden ze het. Dat is lang geleden. De fiets is al jaren aan een onstuitbare opmars bezig. De omslag kwam eigenlijk in 2007, met de introductie van de Vélib’, de leenfietsen die sinds de eerste dag een doorslaand succes zijn. Ook ik was snel overstag. Dagelijks gebruik ik de wat logge, maar o zo handige grijze fietsen.
Dat betekent helaas wel dat ik soms naar adem moet snakken. Dat ligt niet aan mijn conditie, maar aan de zware luchtvervuiling waar de stad al jaren mee kampt. Tijd voor drastische maatregelen, vindt burgemeester Anne Hidalgo. Als het aan haar ligt, verdwijnen alle dieselauto’s zo snel mogelijk.
In de strijd tegen smog krijgt ook het openbaar vervoer een impuls. Het al indrukwekkende metronet wordt verdubbeld naar 400 kilometer. Vier nieuwe, volautomatische lijnen komen er bij, andere lijnen worden verlengd. De metro’s gaan 24 uur per dag rijden, in het spitsuur zelfs om de 85 seconden. De eerste spade ging dit voorjaar de grond in en als alles volgens plan gaat, rijden de eerste treinen begin 2019. Ook fietsers zijn een belangrijk wapen in de strijd tegen de vervuiling. Het ambitieuze ‘Plan Vélo’ moet meer Parijzenaars in het zadel helpen: over vijf jaar moet vijftien procent van alle verplaatsingen met de fiets gebeuren. Dat is drie keer meer dan nu, maar nog altijd nauwelijks de helft van een gemiddelde Nederlandse stad. Toch is Parijs een perfecte fietsstad. Er zijn wel wat verraderlijke heuvels, maar het grootste deel is plat. Bovendien is het een kleine stad. Het zal velen verbazen, maar Parijs is in oppervlakte slechts de helft van Amsterdam of Rotterdam. De afstanden zijn dus te overzien. Er zijn nu al veel fietspaden, al gaat het dan vaak om een strook die gedeeld wordt met de stadsbussen.
Een van de andere onderdelen van het fietsplan is de aanleg van 10.000 nieuwe fietsrekken. Dat klinkt ambitieus, maar valt in het niet bij ’s werelds grootste fietsparkeergarage, die op dit moment in Utrecht wordt gebouwd. Daar komt plek voor 12.500 tweewielers. Voor Nederlandse begrippen is het project dus wat aan de bescheiden kant, maar dat weerhoudt het gemeente­bestuur er niet van om verder te kijken: Parijs als fietshoofdstad van de wereld. Dat lijkt nu nog ver weg, maar in de ranglijst van meest fietsvriendelijke steden stijgt de Franse hoofdstad dit jaar van de 20ste naar de 17de plek (Kopenhagen is nummer 1).
Er kleeft voor mij helaas wel een nadeel aan de populariteit van de fiets: was ik eerst nog trendsetter, nu moet ik iets anders zoeken om op te vallen in het Parijse straatbeeld…

Stefan de Vries (1970) woont en werkt in Parijs sinds 1999. Hij is correspondent voor RTL Nieuws, de VRT en BBC Radio. Op de Franse zenders France 24, Arte, France 3 en TV5 levert hij commentaar op de Franse en Europese politiek.

© foto: Laurent King